TEL: 0757 964 955
BLOG DE MARKETING ONLINE
Ce aduce nou Inteligenţa Artificială în Google Ads în 2025?

Vectorii de influenţă prin care IA afectează piaţa de marketing online sunt multiplii şi pe diverse planuri, aparţinând tuturor jucătorilor atât de partea de ofertă, a platformelor, cât şi în rândul clienţilor care folosesc mai mult sau mai puţin IA atât în conectarea cu platformele cât şi în alte aspecte ale organizării şi implementării strategiei de marketing.

Ne vom adresa în continuare doar la Google Ads şi vom vedea cum pot marketerii să facă faţă provocărilor, deşi nu doar ei au provocări, ci chiar gigantul Google se luptă să facă faţă riscurilor existenţiale aduse de apariţia boţilor de chat.

Ne vom limita la cele mai importante tendinţe, lista fiind evident mult mai mare şi articolul acesta putând uşor să se transforme într-o carte.

1. Boţi de chat şi sfârşitul căutării tradiţionale

Familiarizarea cu boţii de chat încă nu a atins un procent suficient de mare în rândul utilizatorilor ca să semnaleze apogeul căutării ca funnel principal pentru comerţul online. Se întrevede însă începerea unei migraţii fatale pentru search.

Mai tăcut sau mai puţin tăcut, boţii de chat au detronat deja Wikipedia la capitolul documentare şi chiar dacă comunicarea cu boţii poate fi un nou tip de comunicare care nu va exclude 100% vechile sinapse, impactul IA, prin calitate şi volum este similar trecerii de la era Gutenberg la WWW.

Internauţii descoperă pe zi ce trece utilitatea boţilor, capacitatea acestora şi pe lângă această descoperire, care ar fi fantastică chiar dacă performanţa acestora ar fi stopată în prezent, progresul IA şi capacităţile multimodale fac ca să asistăm la valuri multiple de creştere a interacţiunii, care valuri afectează segmente diferite de utilizatori, în funcţie de deschiderea şi predispoziţia fiecăruia la contactul cu boţi mai noi sau mai vechi, cu unelte mai bune sau mai proaste de rezolvare a unor probleme mai mult sau mai puţin complexe.

Revenind la Google Ads, principala problemă de discutat este riscul aflat acum la orizont ca în viitor oamenii să nu mai folosească motoarele de căutare ci să apeleze direct la boţi cu care să interacţioneze direct, prin voce. Singura dilemă legată de această trecere este timeline-ul.

Modelul propus de boţii IA nu ar fi ceva nou, Alexa, Siri şi chiar Google Assistant fiind pe piaţă de mult timp dar având o utilitate restrânsă. Ce este nou este însă creşterea exponenţială a calităţii şi cantităţii informaţiilor şi totodată a capacităţii de înţelegere a acestor boţi, de adaptare la context, de adaptare a răspunsului la nevoile şi cerinţele utilizatorului, de interacţionare cu site-urile.

Ar fi uşor să spunem că bătălia doar continuă, IA aduce doar un nou front pentru competiţia între marile companii ofertante de astfel de soluţii, dar nu este deloc o continuare deoarece noutatea o constituie scăderea costurilor şi a barierei de intrare pentru o mulţime de alţi jucători.

Linkurile sponsorizate şi-au găsit deja loc în răspunsurile boţilor, mai ales pentru ofertanţii care având deja platforme de aduri, pot injecta marketerii în comunicarea boţilor cu utilizatorii. Este însă un dans delicat, similar însă cu inserarea adurilor în rezultatele căutărilor la începuturi.

Provocarea marketerilor pentru a profita de acest nou canal, care treptat va putea înlocui o mare parte din piaţa căutărilor constă în schimbarea mentală a strategiei de marketing din perspectiva evidenţierii produsului pe aceea a construirii povestei legate de produs. Dacă titlul, imaginea şi preţul erau suficiente să vândă în epoca search-ului, în epoca boţilor de chat se vor vinde bine produsele cu descrieri exhaustive, complete, care conţin chiar informaţii utile şi interesante care nu sunt obligatorii pentru prezenarea detaliată a produsului.

De la competiţia pentru mesaje de marketing cât mai convingătoare, sonore, perfecte din punct de vedere al cantităţii, al sonorităţii şi al afectului emoţional produs asupra eventualului client, în noua epocă a boţilor de chat, cele mai oneste şi complete descrierii vor bate cele mai profesioniste sloganuri de marketing deoarece vor ajuta la alegerea produsului de către IA pentru a face parte dintr-un anume răspuns. Oricât de mult va evolua IA şi va putea înţelege o imagine sau un text de descriere sumar, un produs cu un manual complet, detaliat, bine făcut, care explică funcţionarea produsului în amănunt va fi similar unei prezentări video profesioniste în ziua de astăzi sau poate chiar unei reclame TV plătită cu multe zerouri.

Cheia succesului în epoca boţilor de chat în 2025, pentru marketeri, o reprezintă prezentarea cât mai detaliată şi originală a produselor. Contentul original, bine realizat, detaliat va fi uşor recunoscut de IA ca fiind unul de calitate şi va fi folosit, răsplata fiind recomandarea produsului.

Evident, rămâne importanţa conectării cât mai bune a ofertei la platformele de aduri unde se înţelege că este obligatorie o sincronizare perfectă, chiar dacă scanarea site-urilor devine mai performantă şi mult conţinut poate fi preluat direct de pe site.

Feed-urile Merchant Center rămân cea mai simplă şi obligatorie soluţie pentru integrarea ofertei în Google Ads cu nota că diferenţierea se va face prin calitatea şi cantitatea informaţiilor oferite.

2. Alinierea la principii solide şi soluţii care dau rezultate

Schimbarea în domeniul marketingului online este una perpetuă, dar IA este într-adevăr un disruptor care va schimba complet industria poate mai mult decât a însemnat trecerea de la SEO la Ad-uri.

Aspectul apariţiei unui nou canal de marketing prin boţii de chat este însă doar un aspect al acestei transformări. În parael cu adaptarea şi observarea noutăţilor, trebuie ranforsate metodele şi uneltele trecute care au dat rezultate.

Poate mai mult decât apariţia şi penetrarea boţilor, ar fi bine să conştientizăm că IA în primul rând face mai performante şi eficiente vechile unelte iar ceea ce a mers până acum va merge şi mai bine de acum înainte, cu sublinierea trendului de diminuare a cotei de piaţă a search-ului.

Dificultatea adaptării la nou este o constantă pentru toţi jucătorii, pe când potenţarea vechilor unelte avansate cu noile capabilităţi IA ne pot aduce avantaje imense faţă de competitori.

De cealaltă parte a monedei, orice schimbare majoră vine cu riscuri şi ce a mers bine în trecut, poate fi complet depăşit, iar riscul este ca noi să ne aflăm de partea pierzătoare.

Pentru a evalua corect orice unealtă şi orice strategie sunt mai importante ca oricând acum atribuirea şi măsurarea corectă a rezultatelor. Pe baza măsurătorilor, păstrăm ce funcţionează şi renunţăm la ce nu funcţionează. Acest principiu este general valabil dar cu atât mai important în vremuri de schimbări năucitoare la care nimeni nu este pregătit 100% să le facă faţă şi să le fructifice cum trebuie.

3. Brute Force – generarea de content

Una din cele mai simplu de explicat şi de înţeles use-case-uri ale noilor boţi şi unelte IA sunt generarea de content. Google Ads deja a crescut facilităţile de generat nou content din asset-urile deja existente dar şi din conţinutul găsit pe site. De la generarea de titluri şi descrieri automate până la adaptarea video-urilor încărcate pentru dimensiuni variate, generarea de aduri automată este deja folosită în Google Ads şi devine pe zi ce trece mai proeminentă.

Anunţurile dinamice cu descrieri generate de Google pe baza conţintului şi în funcţie de căutări există de mult timp, dar pentru limba engleză, Google deja ofertă unelte de creare de headline-uri şi descrieri cu ajutorul IA. Pe Merchant Center Google oferă unelte de procesat imagini folosind IA. Singurul lucru care mai rămână este un checkbox prin care să dăm voie Google să îmbunătăţească, să genereze şi să creeze orice asset pentru promovarea cât mai eficientă a produselor noastre.

Cu privire la optimizarea contentului în afara Google Ads, marketerii au posibilitatea de a folosi unelte de îmbunătăţirea descrierilor, de completat date, de verificat lipsa unor amănunte, etc. Limitele a ce se poate face ţin doar de imaginaţie şi de capacitatea integrărilor cu diverse unelte IA care permit analiza textului şi pot fi folosite automat pentru procesarea în masă a unui număr de produse masiv, efort care dacă ar fi făcut manual, de om, ar necesita costuri imense.

În finalul acestui scurt capitol legat de generarea de conţinut, deşi abia am decojit opţiunile, dorim să atragem atenţia că mesajul, sloganul, emoţia încă contează şi aici IA ne poate ajuta foarte mult. Un copyrighter bun care foloseşte IA poate fi mult mai creativ şi mai rapid în dezvoltarea unor texte de marketing care să performeze.

4. Focus pe audienţe

Deşi GDPR a încercat să tempereze tracking-ul, folosind IA, platformele vor putea oferi o targetare din ce în ce mai performantă, nu doar pe segmente ci chiar personalizată, chiar în timp real.

Însă degeaba Google Ads şi alte platforme permit această targetare dacă marketerul nu oferă content şi produse dedicate pentru fiecare segment, neprofitând de aceste posibilităţi.

Targetarea are impact pe toate nivelurile funnel-ului şi dacă la cel mai jos nivel, unde userul este deja decis pe un anume produs şi doar caută oferta, Google Ads poate rezolva singur această dilemă, pe nivelurile mai înalte, marketerii trebuie să vină în întâmpinarea creşterii capacităţii platformelor de segmentare, şi să ofere mesaje şi produse separate pentru fiecare segment în parte.

Am repetat deseori în acest articol impactul pe multe planuri al IA. Şi în cazul discuţiei despre funnel trebuie să subliniem că IA atât ajută la separarea funnel-ului în segmente cât mai discrete şi bine evidenţiate, cât şi reuşeşte să identifice eficient segmente de audienţă ţintă pentru fiecare nivel al funnelului, singura condiţie a succesului fiind colaborarea marketerului pentru oferirea unei mesaje şi produse cât mai dedicate atât segmentului de funnel cât şi segmentului de client potrivit.

Un nivel superior de organizare a campaniilor, merge chiar mai departe de elaborarea unei oferte dedicate, în direcţia stabilirii unui ROI target cât mai potrivit pentru fiecare qubit de segment.

În ciuda creşterii acestor capabilităţi legate de segmentare, întorcându-ne la un principiu fundamental al oricărui sistem informaţional – GIGO (Garbage In, Garbage Out), dacă mecanismele identificării audienţei sunt rezolvate de platforme şi cum această capacitate este oferită tuturor jucătorilor din piaţă, diferenţa o va face contribuţia individuală a fiecărui marketer, cu propriile date la îmbunătăţirea şi optimizarea acestor mecanisme. Listele de clienţi sunt un exemplu prin care marketerii pot ajuta imens platformele în identificarea publicului ţintă. Segmentarea acestora pe categorii de produse potenţează suplimentar şi mai mult posibilităţile de targetare eficientă şi în consecinţă de obţinere a unui ROI cât mai bun.

Concluzii

Anul 2025 va fi unul revoluţionar şi valurile făcute recent de DeepSeek sunt doar un teaser pentru ce va urma. Egalizarea forţelor şi refacerea clasamentelor prin apariţia de soluţii open source avansate, vor produce şocuri nu doar în industria cipurilor ci în toate industriile unde ROI-ul contează şi unde se fac bani mulţi.

Ca vârf de lance al folosirii inteligenţei artificiale, Google Ads oferă deja un avantaj competitiv decisiv jucătorilor care sunt proactivi şi urmăresc tot ce oferă nou Google Ads. Aruncarea însă cu o privire la ce se întâmplă în jur, oferă marketerilor noi oportunităţi de folosire a unor unelte avansate care nu doar pot optimiza performanţa de marketing ci pot ajuta imens şi site-ul în sine prin îmbunătăţirea conţinutului, prin găsirea bottle-neck-urilor în viteza de creştere a indicatorilor target şi mai ales prin spargerea unor paradigme vechi cum ar fi consolidarea sau avantajul competitiv.

Noile unelte IA vor permite creşteri rapide şi schimbări totale de clasament, scăzând costurile de intrare pe pieţe considerate dificile sau chiar impenetrabile de noi jucători. Marketingul online este doar un domeniu care este predispus la asimilarea oricărui progres al boţilor, dar sincronizarea marketingului cu strategia de business va fi de departe o nouă provocare de aici înainte.

 
CONTACTEAZĂ-NE